ی. مه 19th, 2024

اجرای دیوار برشی ساخت و ساز | metal-deck

همچنین حداکثر فاصله مرکز تا مرکز میلگردهای دیوار برشی ویژه نباید از 350 میلی‌متر بیشتر سایت عرش سازان سام دک اختیار شود. بنابراین در تراز روی پی در محل اتصال دیوار برشی به پی، آرماتورهای خمشی نواحی مرزی دیوار باید بدون استفاده از وصله پوششی (به‌صورت پیوسته) اجرا شوند و وصله آن‌ها در طبقه فوقانی انجام شود. درصورتی‌که وجود دیوار حائل، مقطع بحرانی در محل اتصال دیوار برشی به دیوار حائل خواهد بود. مطابق با جدید­ترین ویرایش مبحث نهم مقررات ملی ساختمان (ویرایش پنجم)، استفاده از دیوار برشی متوسط حذف‌شده است و می­ توان گفت بحث طراحی دیوار برشی فقط شامل طراحی دیوار برشی ویژه می‌شود. یک دیوار برشی چوبی معمولی روش رایج برای اجرای دیوارهای مهاربندی شده در سازه‌ هایی با اسکلت چوبی، استفاده از قطعات مهاری ساخته ‌شده از تخته چوبی چند لایه ‌است. دیوار برشی را می‌توان یک عنصر پشتیبانی سازه‌ای دانست که در برابر نیروهای برشی مانند بادهای شدید یا زمین‌لرزه‌ها مقاومت می‌کند.

  • دیوار برشی در واقع یک دیوار مهاری است که به منظور کنترل بارهای جانبی در اثر وزش بادهای شدید و زمین‌لرزه بر روی ساختمان است.
  • در این حالت پوشش به صورت عمودی و در دو وجه دیوار نصب شده و حتما باید قسمت انتهایی آن در قسمت پای دیوار مهار شود.
  • دیوار‌های برشی فولادی به طور معمول در ساختمان‌های با اسکلت فلزی و تعداد طبقات بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • به دلیل وزن بالای برخی از دیوارهای برشی گاهی پیش از مقاوم سازی با دیوار برشی نیاز به تقویت فونداسیون سازه می باشد.
  • در بحث جانمایی دیوارهای برشی در ساختمان مباحث سازه‌ای بایست با دقت بسیاری موردتوجه قرار گیرند.
  The Best Citrus Juicer 2022, Tested and Reviewed, Because Fresh Juice Is Always Better | gastroback

بارهای جانبی که به صورت قائم بر ساختمان وارد می شوند قادر به خرابی­های گسترده ای در ساختمان هستند. زلزله یکی از این بارها است که کارفرمایان و مهندسان همیشه در ساخت و ساز آن را در نظر دارند. به همین دلیل از نوعی سازه تحت عنوان دیوار برشی که با هدف مقاوم سازی ساختمان در برابر بارهای جانبی ساخته می شو، استفاده می کنند.

مراحل اجرای دیواربرشی

طبق آیین‌نامه‌های ساختمانی، تمام دیوارهای خارجی در سازه‌هایی با اسکلت چوبی و فولادی، باید مهاربندی شوند. برای برچسب گذاری و اختصاص دادن Pier به دیوارهای برشی ابتدا بایستی از منوی Define نام‌هایی رو برای Pier ها انتخاب کرده و سپس دیوارهای برشی مدنظر رو انتخاب و از منوی Assign این برچسب‌ها رو به دیوارهای انتخاب شده اِعمال کنیم. پس از معرفی مقطع دیواربرشی، نوبت به ترسیم اون در محل از پیش تعیین شده میرسه.

۷ نکته ی اجرایی مهم در اجرای دیوار برشی فولادی

در پروژه‌های فهرست بهایی، آیتم‌های مربوط به هزینه‌های اجرای تیرهای بتنی به صورت مجزا محاسبه و پرداخت می‌شود. بعد  از آن که شاقول کاری نھایی  قالب انجام می شود باید فرایند بتن ریزی شروع شود. بعد از بتن ریزی باید  قالب ھا باز شوند  و نواقص و عیب  ھای سطح  بتن ترمیم شود.

دیوار میانقاب

در ساخت تمامی سازه‌های بتنی که به پایداری خاک نیاز است از دیوار حائل استفاده می‌شود. در پروژه‌های راه سازی، پل‌سازی و ساختمان‌هایی که بیشتر از 7 متر گودبرداری می‌کنند اجرای دیوار حائل ضروری است. زیرا در چنین سازه‌هایی به دلیل فشار جانبی خاک به بتن، احتمال خراب شدن زیر زمین بسیار بالا می‌رود. سختی در طبقه و مقاومت زیاد، ساختمان‌های با این سیستم را مناسب مهاربندی (در برابر بارهای جانبی) تا ۳۵ طبقه می‌نماید. یکی از جاهای مناسب برای قرار گرفتن دیوار برشی محل تکیه گاه‌های جانبی یا محیطی راه پله‌ها و اتاق آسانسور می‌باشد. روش رایج برای اجرای دیوارهای مهاربندی شده در سازه‌هایی با اسکلت چوبی، استفاده از قطعات مهاری ساخته‌شده از تخته چوبی چندلایه‌است.

  دانلود کتاب خودآموز علوم غریبه میرداماد کبیر همراه سحر هاروت و ماروت ️ PDF رایگان | maktabdata

By fdhkj